26.04.–05.05.2024 / Tartu
Lisa kalendrisse
Jaga
R, 26. aprill
19:00
Altera Veritas (Läti)

Tartu Jaani kirik
Asukohainfo + kaart

Piletid: 21/15 €
Osta piletid

Anda Eglīte (kokle ja basskokle)
Ieva Mežgaile (kokle ja basskokle)
Artūrs Noviks (akordion)
Andis Klučnieks (flööt)

Valdis Zilveris – “Cantus in memoriam” (2004) 

Mykolas Natalevičius “Fractured Chant” (2024, esiettekanne) 

Lauri Jõeleht “Musica Nocturna” (2024, esiettekanne)

Tõnis Leemets “T/AI/M” (2024, esiettekanne)

Ēriks Ešenvalds – “Cryptic” (2005)

Kava annotatsioonid

“T/AI/M” (2024, esiettekanne). Tõnis Leemets: Oli mõnevõrra ootuspärane, et pealinna hipsterikvartalist maale kolimine muudab mu suhtumist sellistesse asjadesse, nagu bensiinimootorid, regionaalpoliitika, energiasõltumatus, kriisitagavarad või füüsiline töö. Mõnevõrra ootamatult aga on muutus olnud laiem ja mõjutanud ka seda, kuidas ma tunnetan AEGA (lineaarse asemel järjest tsüklilisemana), ning minu suhtumist komponeerimisse.

Kui varem pooldasin veendunult (et mitte öelda kramplikult) muusikavälise tähenduskihi olemasolu oma teostes, siis nüüd püüan lihtsalt luua soodsaid tingimusi, et muusika areneks (ja närbuks) ise – nagu TAIM, ilma mingi “tähenduseta”. Kusjuures mulla, vee ja päikesevalguse rollis on (mööndustega, ja suvalises järjekorras) AI, algoritmid ja improvisatsioon.

Tõsi, kuna tegemist on kultuurtaimega, mis mõeldud teistele näitamiseks, peab teda siiski mingil määral kärpima ja rohima. –

Ja peavad olema head seemned.

“Musica nocturna” (2024, esiettekanne). Lauri Jõeleht: Ansamblile Altera Veritas kirjutatud teose pealkiri “Musica nocturna” haakub Sylvia Figueroa samanimelise luuletusega:

Musica nocturna

Lanzarse al vacío
encontrar
en la oscuridad
algo que ilumine

Öine muusika

Hüpata tühjusesse
leida
pimedas
midagi, mis valgustab
(Tõlge Lauri Jõeleht)

“Fractured Chant” (‘murtud, purustatud koraal’, 2024, esiettekanne) flöödile, akordionile ja kahele koklele. Mykolas Natalevičius: Teos põhineb gregooriuse laulu “Domus meus” transformeeritud ja moonutatud materjalil, mis kujutab nii templi puhastamise lugu, samuti luterlikul kannatuslaulul “O Mensch, bewein dein Sünde gross” Sebald Heydeni 1530. aastal kirjutatud tekstiga (mida kasutas ka Bach oma kuulsas sama pealkirjaga koraaliprelüüdis BWV 622).

Mõlemat meloodiat on radikaalselt transformeeritud ja moodustub kaks erinevat tekstuuri – esimene on aktiivsem ja teine, mis põhineb pikalt välja peetud helidel, on reflektiivsem. Kasutatud on erinevaid transformatsioonitehnikaid, mida võib nimetada partituuri moduleerimiseks ja mis seisneb heliparameetrite venitamises, moonutamises ja kokkusurumises viisil, mida kasutatakse pigem elektroonilise kui partituurina kirjutatud muusika puhul.

Need transformatsioonid peegeldavad vaikses visaduses ja vankumatus otsusekindluses peituvat transformatiivset jõudu ning mõtet, et tõde ja väärtusi tuleb kaitsta. Nagu piiblist pärit templi puhastamise loos, kus Jeesus ajab templist välja kaupmehed ja rahavahetajad.

Erakordsete elamuste loomise ja põneva koosseisu poolest tuntud ansambel Altera Veritas (Läti) toob kuulajateni valiku Baltimaade uuemast heliloomingust. Maailma esiettekandes kõlavad Tõnis Leemetsa, Lauri Jõelehe ja Mykolas Natalevičiuse äsja valminud uudisteosed. 

Altera Veritas on erandliku koosseisuga ansambel, mis ühendab kandlele sarnanevate koklede omapärase kõla akordioni ja flöödiga. Ansambel asutati 1999. aastal, alates loomisest on nii Läti kui ka välismaised heliloojad pühendanud Altera Veritasele ligi sadakond uut teost. Enam kui kaks kümnendit väldanud tegevuse jooksul on kokku pandud palju põnevaid kavu koostöös maailmanimega heliloojatega, nagu Ēriks Ešenvalds, Andris Dzenītis, Mārtiņš Viļums, Gundega Šmite, Peter Helms, Nic Gotham, Mirjam Tally (Eesti) jpt.

Kontserdist teeb otseülekande Klassikaraadio.

×