EMP TV
25.04.–04.05.2025
Tallinn / Tartu
Toshio Hosokawa

Toshio Hosokawa (s. 1955) on sündinud Hiroshimas. Ta on õppinud klaverit ja kompositsiooni Tokyos. 1976 siirdus ta Lääne-Berliini, kus astus kunstikõrgkooli ning hakkas lisaks klaverile, muusikateooriale õppima kompositsiooni kuulsa korea helilooja Isang Yuni juures. 1983–1986 õppis ta Freiburgi muusikakõrgkoolis Klaus Huberi ning Brian Ferneyhough’ juures.

Ta on võitnud mitmeid auhindu, muuhulgas esimese auhinna Valentino Bucchi kompositsioonikonkursil Roomas (1980), Irino noorte heliloojate preemia (1982), esimese preemia Berliini Filharmoonikute 100. aastapäevaks korraldatud kompositsioonikonkursil (1982), Arioni muusikapreemia (1984), Euroopa Noorte Generatsiooni heliloojapreemia (1985), Kyoto muusikapreemia (1988), Otaka muusikapreemia (1989), Energia muusikaauhinna (1995), Rheingau ja Duisburgi linna muusikapreemia (1998).

Alates 1990. aastast on ta pidanud loenguid Darmstadti suvistel uue muusika kursustel, 1998. valiti ta Salzburgi Mozarteumi suveakadeemia juures resideerivaks heliloojaks.

Teda on valitud peaaegu kõigile Euroopa tähtsamatele uue muusika festivalidele külalisheliloojaks ja lektoriks. 1989–1998 oli ta Akiyoshidai rahvusvahelise nüüdismuusika seminari ja festivali kunstiline juht. Müncheni biennaalil 1998. aastal kiideti kõrgelt tema esikooperit “Vision of Lear” (Müncheni linna tellimus festivali tarvis) kui “teost, mis on inspireeritud ida ja lääne kohtumisest ning mis on avanud uue muusikalise maailma”.

Ehkki tema eeskujudeks muusikas on eelkõige sõjajärgsed saksa avangardistid, leiab sealt ka jaapani ja üldse idamaade jälgi. Näiteks “Sen II” (1986) on ajendatud  idamaise kalligraafia pintslitõmmetest, “Ferne-Landschaft I” on inspireeritud nii gagaku’st kui perspektiivist hiina maastikumaalides. Idamaisus on omane just teostele, milliste pealkirjad seda seost ei reeda (näiteks “Landscape II” (1992), “Vertical Time Study III”, 1994). Tema sage keskendumine ühele tämbrile või helikõrgusele koos tähelepanuga igale helile selle tekkest kuni haihtumiseni ja veel edasigi peegeldab jaapani traditsioonilise muusika mõju.

Hosokawa teoste nimistusse kuulub orkestriteoseid (sealhulgas soolokontserte), kammermuusikat, muusikat traditsioonilistele jaapani pillidele, filmimuusikat.

Foto: KazIshikawa

×