Warning: Undefined array key 0 in /data01/virt22169/domeenid/www.helilooja.ee/emp2020/2021/wp-content/themes/emp2021/header.php on line 52
Eesti Riiklik Sümfooniaorkester & Eesti Filharmoonia Kammerkoor – Eesti Muusika Päevad

Baltic Music Days
Estonian Music Days

Järelvaata→
Veebifestival 2021
Eesti Riiklik Sümfooniaorkester & Eesti Filharmoonia Kammerkoor

R, 30. aprill 2021, 19:00
Veebikontsert (Tallinn, Estonia kontserdisaal)

Toeta festivali

Eesti Riiklik Sümfooniaorkester
Eesti Filharmoonia Kammerkoor

Heli Ernits – oboe
Ingely Laiv-Järvi – oboe

Dirigent Mihhail Gerts

Ava vestlusaken

Vaataja silmad

Krists Auznieks (s 1992, Läti) – “Crossing” (2018)

Malle Maltis (s 1977) – “Öökülm” sümfooniaorkestrile ja elektroonikale (2020, esiettekanne).
Elektroonikal Karl Erik Laas.

Kristjan Kõrver (s 1976) – “Sic!” sümfooniaorkestrile (2020, esiettekanne)

Jievaras Jasinskis (s 1989, Leedu) “Change” (2020)

Alisson Kruusmaa (s 1992) – “All õhtutaeva” kammerkoorile ja sümfooniaorkestrile (2020, esiettekanne)
Solist Maria Valdmaa.

Mariliis Valkonen (s 1981) – “Vastuvõtt, vahendus” kahele oboele ja laulvatele kaussidele (2019, esiettekanne)

Evelin Seppar (s 1986) – “Kodu” kammerkoorile ja sümfooniaorkestrile (2020, esiettekanne)

 

“Crossing” (‘ristumine’, ‘risttee’, ‘üleminekukoht’, 2019) – termin crossing pärineb kirjanduskriitik Harold Bloomilt, kes kasutab seda retooriliste disjunktsioonide tähistamiseks.
Teose üks inspiratsiooniallikaid on Wallace Stevensi “Snow Man”:
One must have a mind of winter
To regard the frost and the boughs
Of the pine-trees crusted with snow;
And have been cold a long time
To behold the junipers shagged with ice,
The spruces rough in the distant glitter
Of the January sun; and not to think
Of any misery in the sound of the wind,
In the sound of a few leaves,
Which is the sound of the land
Full of the same wind
That is blowing in the same bare place
For the listener, who listens in the snow,
And, nothing himself, beholds
Nothing that is not there and the nothing that is.

Teine oluline tekstikatke on Ralph Waldo Emersoni kuulus lõik läbipaistvast silmamunast tema essees “Nature”: “Seal ma tunnen, et mitte miski ei saa mind elus tabada – ei mingi häbi, mitte mingi õnnetus (jättes mulle mu silmad), mida loodus ei suuda parandada. Seistes lagedal pinnal, pea kümblemas värskes õhus, tõusmas lõpmatusse, haihtub kogu nurjatu egoism. Minust saab läbipaistev silmamuna. Ma olen mittemiski. Ma näen kõike. Universaalse olemise hoovused ringlevad minu kaudu. Olen osa või osake jumalast.”
Kas ajalised katkestused võivad meid transportida teistesse vaimsetesse või füüsilistesse ruumidesse?

Teose tellisid Aspeni muusikafestival, esiettekanne oli Aspeni filharmooniaorkestri ja dirigent Patrick Summersi esituses. (Krists Auznieks)

“Öökülm” (2020, esiettekanne). Igal aastal on selliseid sügis- ja kevadpäevi, mis on täis päikest ja maailm paistab kuldne ja turvaline, ent öösel langeb temperatuur alla nulli. Öökülmas hävib suur osa sellest, mis õitseb, kasvab või tärkab. Maha jäävad mustaks tõmbunud viljad, jäätunud mahlakristallidest lõhutud varred ja närtsinud lehed. Kevadise öökülmaga hukkuvad alles tärganud pungad ja juurdumata taimed. Tiikide põhjas kaevuvad konnad varju otsides põhjamudasse. Kuid see, mis on ühel tasandil häving, on teisel ilu ja rõõm. Külma käes tardunud õites ja lehtedes imetletakse seiskunud aega ning läbikülmunud viljadel on magusam maitse. (Malle Maltis)

“Sic!” (2020) on avamängulaadne teos sümfooniaorkestrile. Ladinakeelsel pealkirjal on mitmeid vasteid, muu hulgas näiteks ‘nõnda’, ‘niivõrd’, ‘olgu’, aga see võib tähendada ka lihtsalt jaatust. Sic! on ka märge, mis võidakse lisada sulgudesse, kui tahetakse rõhutada, et eelnev tekst on täpselt tsiteeritud või vajab erilist tähelepanu. Niisiis, ma jaatan veendunult tõejärgsuse-eitust (sic!). (Kristjan Kõrver)

“Change” (ingl k ‘muutus’, ‘muudatus’, ‘vaheldus’, 2020) näitab meie vajadust olla teiste poolt mõistetud ja kuulatud. Esimeses osas toonitatakse kõnelejate ühtekuuluvust ja üksteisemõistmist. Ent teine ​​osa lammutab selle ühtsuse ja keskendub äsja esile kerkinud juhile, kes seetõttu, et teda pidevalt segatakse, muutub üha valjemaks. Kolmandas osas tutvustatakse järjekordset “revolutsiooni”, kus “kõik on võrdsed” ja mis muutub kaoseks. Sellest hävingust suundub neljas osa tõe poole, mis pööratakse lõpuks ümber, tuues välja uue, senikuulmatu julge teema, mis haarab nakatavalt kõiki. (Jievaras Jasinskis)

All õhtutaeva” (2020, esiettekanne) kammerkoorile ning sümfooniaorkestrile põhineb Marie Underi samanimelisel luuletusel. Tegemist on otsekui mõtiskluse või palvega, milles peegeldub sise- ja välismaailma virvendav vastuhelkivus ning tunglemine valguse ja ilu poole. (Alisson Kruusmaa)

All õhtutaeva
All selle õhetava õhtutaeva,
kus aland loodepäikse kiirtepild,
kui poleks iial olnud ühtki vaeva… 

Ja aia kohal noorkuu kume kild
ju puistab põõsastesse oma karda;
all roheluses valkjalt kaarduv sild 

kuis kutsub kummardama üle parda;
kus niiskel peenral lõhnast nõrkeb õis,
sääl peidan kätel palge õndsusharda; 

kuis ilu ometi nii valus olla võis.
(Marie Under)

“Vastuvõtt, vahendus” kahele oboele ja laulvatele kaussidele (2019, esiettekanne) kujutab keskkonda, mille on loonud ühe-, kahe- või mitmekõne või sootuks sõnatu, mistahes suhtlus – ruum, kus kommunikatsiooni tekitatud energiad on hakanud elama iseseisvat elu. Teos koosneb kolmest viielauselisest tsüklist. (Mariliis Valkonen)

“Kodu” (2020, esiettekanne). Kuidagi kujunes nii, et selle teose jaoks leitud meelepärased tekstid on kõik kas otsesemalt või kaudsemalt seotud kodu-teemaga. (Evelin Seppar)
I
Tuhat võimalust on
võimalus on reeta
võimalus on armastada päevil niisama lasta minna
ma valin ühe (Ene Mihkelson) 

Hingata sinu suu läbi
elada
sinu silmade süvas
põimuda soon-soonelt
olla koos
sest aega on nii vähe meie jaoks
Ainult see elu
Ainult see elu
(Eeva Park) 

II
Peremehed tulevad ja lähevad (Ene Mihkelson)
veed kuivavad ja õhku on ikka raskem hingata
suured pühad kilpkonnad magavad viimast und vaalapüüdjate trümmides (Jaan Kaplinski)
Peremehed tulevad ja lähevad
Kuidas nemad
veel vigu juurde tegid kui nad nägid
et meri on mürgine et kajakas
kukub et kotkad surevad välja (Ene Mihkelson)
suured pühad kilpkonnad magavad viimast und
kus me olime mis me tegime mis me ei teinud mis me ei öelnud
miks me ei teinud midagi ei öelnud midagi (Jaan Kaplinski) 

IV
Tule ometi koju,
kodus on suvi suurem.
Õunad on juba valmis
taganttoa nurga juures. (Viivi Luik)
Mis seal siis on –
üks paju,
üks kustumas jõgi,
üks väsinud maja,
üks katkine trepp
ja kaugenev mets –
kõik…
kõik.
(Leelo Tungal)

 

Eesti Muusika Päevade kulminatsioon Estonia kontserdisaalis, kus ERSO, Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja solistide esituses tulevad dirigendi Mihhail Gertsi juhatusel ettekandele Mariliis Valkoneni kammerlik oopus, Kristjan Kõrver avamängu laadis teos, Malle Maltise sümfooniaorkestrit ja elektroonikat ühendav kompositsioon, Evelin Seppari ja Alisson Kruusmaa suurvormid kammerkoorile ja sümfooniaorkestrile ning Läti ja Leedu kaasaegsed helitööd. Eesti heliloojate oopused valmisid küll juba aasta tagasi toimuma pidanud EMPi jaoks, paraku tegi elu plaanidesse korrektiivid ja publik saab neist osa alles nüüd, mil Eesti Muusika Päevad on laienenud Balti Muusika Päevadeks

Kontserdil antakse üle “LHV uue heliloomingu Au-tasu 2021”

Kontserdist teevad otseülekande ERSO.TV ja Klassikaraadio ning see jõuab Euroopa ringhäälingute liidu EBU vahendusel raadiokuulajateni mitmel pool Euroopas.

Liitusid uudiskirjaga

×
Aaro Pertmann Age Juurikas Age Veeroos Aleksandr Žedeljov Alisson Kruusmaa Alvils Altmanis André de Sousa Vieira Andres Kaljuste Andris Dzenītis Anna Ķirse Anna-Margret Noorhani Ansambel U: Antoine Beuger Arash Yazdani Ardo Ran Varres Art Leete Arturas Bumšteinas Arvydas Malcys Beat Furrer Bronius Kutavičius Diana Čemerytė Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi Ansambel (EMA) Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK) Eesti Rahvusmeeskoor (RAM) Eesti Riiklik Sümfooniaorkester (ERSO) Eladio Barreto Aguilar Elis Hallik Elo Masing EMTA Sinfonietta Eugene Birman Evelin Seppar Evija Skuķe Fie Schouten Georgs Pelēcis Gintaras Sodeika Gundega Šmite Helena Tulve Heli Ernits Ingely Laiv-Järvi Iris Oja Janika Oras Jievaras Jasinskis Jonathan Harvey Justina Repečkaitė Kadri-Ann Sumera Kaspar Mänd Klaverikvartett Quadra Kristiina Tambets Kristjan Kõrver Krists Auznieks Lauri Jõeleht Lepo Sumera Liina Sumera Liisa Hõbepappel Linda Leimane Madis Arukask Madli Marje Gildemann Mads Schang Olsen Maija Einfelde Malle Maltis Maria Faust Maria Kõrvits Mariliis Valkonen Märt-Matis Lill Mihhail Gerts  Mirjam Tally Mykolas Natalevičius Oliver Dubon Onutė Narbutaitė Paul Daniel Platon Buravicky Rasmus Puur Régis Campo Riho Esko Maimets Riivo Kallasmaa Rita Mačiliūnaitė Santa Bušs Santa Ratniece Sinfonietta Riga keelpillikvartett Synaesthesis Taavi Kerikmäe Taivo Lints Tallinna Kammerorkester Tallinna Uue Muusika Ansambel Talvi Hunt Tatjana Kozlova-Johannes Timo Steiner Tõnis Kaumann Twenty Fingers Duo Ülo Krigul Vytautas V. Jurgutis Yang Ren YXUS Ensemble Žibuoklė Martinaitytė