Baltic Music Days
Estonian Music Days

Järelvaata→
Veebifestival 2021
Gintaras Sodeika

Gintaras Sodeika (s 1961) on Leedu kunstnik, helilooja ja poliitik. Ta on lõpetanud 1980. aastal Vilniuse J. Tallat-Klepša kõrgema muusikakooli kooridirigeerimise erialal, 1986. aastal Leedu konservatooriumi, kus õppis Julius Juzeliūnase kompositsiooniklassis. Ta kuulub kunstnike rühmitusse Žalias lapas (Roheline leht) ja on osalenud nende näitustel. Aastatel 1988–1990 algatas ja kureeris ta häppeningifestivale “AN-88” ja “AN-89” (Anykščiai linnas) ning NI-90 (Nidas). Alates 1990. aastast on ta teinud tihedat koostööd lavastaja Oskaras Koršunovasega ja kirjutanud muusika enamikule tema lavastustest. Teda köidab “helidisain”, ta on olnud paljude ebatraditsiooniliste ettekannete, samuti visuaalkunstiürituste helikujundaja. Ta on oma tegevuse eest pälvinud mitmeid auhindu: 1998. aastal St Christopheri auhinna hooaja parima teatriheliloojana, 2006. aastal omistati talle Gold Stage Cross – kõrgeim teatrialane auhind Leedus, 2014. aastal sai ta oma klaverikontserdi eest Leedu Heliloojate Liidu traditsiooni värske interpretatsiooni auhinna. 1999–2003 oli ta Leedu Heliloojate Liidu esimees, 2003–2008 Leedu kultuuriministeeriumi aseminister, samuti on ta olnud Leedu autorikaitse ühingu president ning Leedu muusikaakadeemia elektronmuusika stuudio juhataja. Alates 2014. aastast on ta Jonas Mekase visuaalkunsti keskuse direktor.

Sodeika loomingu võib jagada kolme kategooriasse. Esmalt ebatraditsioonilised teosed, nagu häppeningid, heliinstallatsioonid, instrumentaalteatritööd jne – see loome jäi põhiliselt 1980. aastaisse, äratades toona suurt tähelepanu ja ka vastuolulisi reaktsioone. Seejärel keskendus ta teatritööle, mille tulemusena on valminud suur hulk lavastusi, kus muusikal on väga suur kaal. Ning selle kõrval on ta kirjutanud ka traditsioonilist muusikat: kammer-, vokaal-, koori- ja sümfoonilisi teoseid. Kuid ka siin pole puudust heliloojale omasest teatraalsusest ega loomingulistest seostest kaasaegse popkultuuriga. Näiteks “Tone Ontology No. 2” kahele klaverile – intrigeeriv techno-muusika stiliseerimine traditsioonilistel instrumentidel traditsioonilises kontserdikeskkonnas – on üks tema kõige sagedamini esitatavaid teoseid nii kodu- kui ka välismaal. Kontsertteostes on sageli ka minimalismi ja jazzi elemente, kus huumor ja mängulisus käivad sageli käsikäes spetsiifiliselt karmi kõlaga – seegi on Gintarase muusikale üldiselt iseloomulik.

×
Aaro Pertmann Age Juurikas Age Veeroos Aleksandr Žedeljov Alisson Kruusmaa Alvils Altmanis André de Sousa Vieira Andres Kaljuste Andris Dzenītis Anna Ķirse Anna-Margret Noorhani Ansambel U: Antoine Beuger Arash Yazdani Ardo Ran Varres Art Leete Arturas Bumšteinas Arvydas Malcys Beat Furrer Bronius Kutavičius Diana Čemerytė Eesti Elektroonilise Muusika Seltsi Ansambel (EMA) Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK) Eesti Rahvusmeeskoor (RAM) Eesti Riiklik Sümfooniaorkester (ERSO) Eladio Barreto Aguilar Elis Hallik Elo Masing EMTA Sinfonietta Eugene Birman Evelin Seppar Evija Skuķe Fie Schouten Georgs Pelēcis Gintaras Sodeika Gundega Šmite Helena Tulve Heli Ernits Ingely Laiv-Järvi Iris Oja Janika Oras Jievaras Jasinskis Jonathan Harvey Justina Repečkaitė Kadri-Ann Sumera Kaspar Mänd Klaverikvartett Quadra Kristiina Tambets Kristjan Kõrver Krists Auznieks Lauri Jõeleht Lepo Sumera Liina Sumera Liisa Hõbepappel Linda Leimane Madis Arukask Madli Marje Gildemann Mads Schang Olsen Maija Einfelde Malle Maltis Maria Faust Maria Kõrvits Mariliis Valkonen Märt-Matis Lill Mihhail Gerts  Mirjam Tally Mykolas Natalevičius Oliver Dubon Onutė Narbutaitė Paul Daniel Platon Buravicky Rasmus Puur Régis Campo Riho Esko Maimets Riivo Kallasmaa Rita Mačiliūnaitė Santa Bušs Santa Ratniece Sinfonietta Riga keelpillikvartett Synaesthesis Taavi Kerikmäe Taivo Lints Tallinna Kammerorkester Tallinna Uue Muusika Ansambel Talvi Hunt Tatjana Kozlova-Johannes Timo Steiner Tõnis Kaumann Twenty Fingers Duo Ülo Krigul Vytautas V. Jurgutis Yang Ren YXUS Ensemble Žibuoklė Martinaitytė