Warning: Undefined array key "HTTP_REFERER" in /data01/virt22169/domeenid/www.helilooja.ee/emp2020/2019/wp-content/themes/wmd/template-parts/content-bio.php on line 11
Warning: Undefined array key "HTTP_REFERER" in /data01/virt22169/domeenid/www.helilooja.ee/emp2020/2019/wp-content/themes/wmd/template-parts/content-bio.php on line 11
Clotilde Rosa (1930–2017), tähtis Portugali helilooja, harfimängija ja pedagoog, õppis Lissaboni Konservatooriumis (1942–1949), oli 1963. aastani vabakutseline harfimängija ja läks siis Hollandisse õppima. Seal avastas ta nüüdismuusika suunad, mis ei olnud veel eriti Portugali jõudnud. 1960ndatel kuulus Clotilde Rosa Jorge Peixinho kokku pandud muusikute rühmitusse, millest sai 1970. aastal alguse Lissaboni Nüüdismuusika Grupp (GMCL). Huvi varajase muusika vastu viis 1970ndate lõpul Carlos Franco ja Luísa de Vasconcelosega Antiqua Trio loomiseni. 1987. aastal sai temast Lissaboni Konservatooriumi õppejõud, kus ta andis 1989. aastani analüüsi ja kompositsioonitehnikate tunde, aastatel 1989–2000 õpetas ta aga harfi (seal tõi ta nüüdismuusika ka harfi õppekavasse).
Pärast korduvat Darmstadti suvekursustel osalemist ja tutvust Jorge Peixinhoga hakkas Rosa esitama avangardmuusikat. Kontakt heliloojatega nagu Pierre Boulez, Mauricio Kagel, Karlheinz Stockhausen ja György Ligeti andis nüüdismuusika esitamisele uue vaatenurga. 1974. aastast tehtud eksperimendid GMCLiga (1974 oli ka Portugali demokraatlik revolutsioon) panid Rosa heliloominguga tegelema – samal aastal visandas ta esimese kollektiivse teose, millel on selged Karlheinz Stockhauseni mõjud (intuitiivne muusika, kollektiivne improvisatsioon). Ta julges end heliloojaks nimetada 1976. aastal teosega “Encontro”, esimese mittekollektriivse teosega, mida tunnustati ka Pariisis rahvusvahelisel heliloojate tribüünil. Tema teos “Alternâncias” flöödile ja klaverile esindas Portugali 1979. aasta ISCMi festivalil Ateenas. Clotilde Rosast kujunes helilooja 45aastaselt ja temast sai üks tähtsamaid isiksusi Portugali nüüdismuusika arengus – paljude Portugali nüüdisheliloojate ema. Ta on loonud umbes 110 teost: kammermuusikat, orkestriteoseid, ooperi, balleti ja didaktilist muusikat, kusjuures paljud teosed ootavad veel esiettekannet. Clotilde Rosa ei jäänud kindlaks mingile kindlale esteetikale vaid segas neid vabalt – serialismist korduste minimalismini ja aleatooriliste katketeni.