Eesti Muusika Päevad
EMP TV

16.–24.04.2022
Tallinn / Tartu
Lisa kalendrisse
Jaga
Biograafiad
P, 17. aprill
19:00
Trio ’95

Tartu Ülikooli muuseum
Asukohainfo + kaart

Piletid: 12/8€

Robert Traksmann (viiul)
Marcel Johannes Kits (tšello)
Rasmus Andreas Raide (klaver)

Rein Rannap (s 1953) – “Branching” (2021/2022, esiettekanne)
I Hommage Veljo Tormisele
II Hommage Arvo Pärdile
III Hommage Jaan Räätsale

Liisa Hõbepappel (s 1994) – “First Step, Last White” (2022, esiettekanne)

Ülo Krigul (s 1978) – Brahm’s glitch” (2022, esiettekanne)

Ester Mägi (1922–2021) – Klaveritrio d-moll (1950)
I Adagio ma non troppo
II Variatsioonid Mart Saare teemale. Andantino
III Allegro molto

Kava annotatsioonid

“Branching” (“Hargnemine”, trio viiulile, tšellole ja klaverile 2021/2022, esiettekanne). “Trio iga osa on pühendus ühele suurele Eesti heliloojale. Kõigi nende looming on välja kasvanud, hargnenud varasemast: Tormis seob kaasaegse muusika regilauluga, Pärt varase õhtumaise muusikaga, Rääts (siin parafraseeritud varases teoses) barokse faktuuriga. Neist hargneb välja minu helikeel, mis omakorda seob klassika popiga.

Teostele on raske panna pealkirju, mis tõesti ühemõtteliselt ja vaieldamatult muusikaga haakuksid. Seetõttu tuleb kasuks, kui pealkiri on seostatav mitut moodi.

Ühest küljest sobib sõna hargnemine kirjeldama, kuidas need kolm eriilmelist heliloojat kasvavad välja Eesti muusika tüvest, säilitades kõike meile igiomast, ka regilaulu põhjamaist kargust. Teiseks, kuidas nad on hargnenud välja neile eelnenud muusikast, seda julgelt kasutades. Kolmandaks, kuidas ka siine lugu omakorda hargneb edasi nendest kolmest tugevast oksast.” (Rein Rannap)

Teoses “First Step, Last White” (“Esimene samm – see viimane valge”, 2022, esiettekanne) on asetatud kõrvuti erinevad aktiivsed heledavärvilised liikumised, millest kasvab välja detailne ja pidevalt arenev tähendusvõrgustik. Teos on autorile omaselt mosaiikne ning põhineb samal algmaterjalil. “Mulle pakkusid huvi seosed, mis tekkisid üksikute kiirelt mööduvate detailidega tegeledes. Ja mulle näis, et neid üksteisele järgnevaid liikumisi defineerides tegelesin ma samal ajal ka igikestva, isegi mehaanilise liikumisjõuga endas. Ma tajun seda liikumisjõudu emaduse olemusliku osana. Seda teost luues saatis mind luuletaja Mina Loy (1882–1966) luuletsükli “Laulud Johannesele” XXVIII osa.” (Liisa Hõbepappel)

XXVIII

Astmed lähevad üles lõputult
Ja nad on valged
Ja esimene aste               on viimane valge
Lõputult
Värvilised                lõpud
Sulanud                mu
Ilmumise
Sünteetilisse
Puhtusse

/…/

Ja tahtmised ja sõnad
kõik valged
Ja otsatust monotoonsusest
Nõretavad
(Inglise keelest tõlkinud Kadri Kosk)

““Brahm’s glitch” (2022, esiettekanne) võtab lähtepunktiks keelelise tõsiasja, et muusikat mängitakse, et muusika on mängimiseks. ‘Glitch’ ingl k ‘tõrge’, ‘tõrkuma’. Teose aluseks on lõik Johannes Brahmsi klaveritriost nr 1, mille muusikaline materjal on justkui sisestatud kujuteldavasse granulaarsüntesaatorisse ning selle abil taasesitatud. Osaliselt säilinud harmooniline plaan ja meloodiajoonised annavad aimu olemas olnust, mille osised nüüd uues keskkonnas omasoodu ringi hulbivad. Elektroonilises muusikas ja digitaaltehnoloogias käibel olev glitch-esteetika on siin asetatud puhtalt akustilisse vormi. Samuti saab päritolu-helilooja nimes komakohta pisut muutes sisse tuua veel ühe hoopis teistsuguse tähendushorisondi.” (Ülo Krigul)

Klaveritrio (1950) on kirjutatud veel Tallinna konservatooriumi üliõpilasena, kuid on kaugelt enamat kui algaja tudengi katsetus. Teose esiettekanne oli 1951. aasta oktoobris Estonia kontserdisaalis, esitajad omaaegsed tuntud ja kõrgelt hinnatud interpreedid Endel Lippus (viiul), Laine Leichter (tšello) ja Virve Lippus (klaver). Hugo Lepnurm on märkinud: “Trio on küps ja nauditav teos, mis sisukuselt väljub enamiku üliõpilastööde raamidest. II osas, variatsioonides Mart Saare “Tipa-tapa hällilaulu” teemale, avaldub E. Mägi heliloojatalent esmakordselt täie selgusega. Pala on peen, kohati mänglev, kohati nukker, küllaltki tõsiste kontrastidega, kuid peale jääb hea mängumõnu. Terve teos on kergelt jälgitava vormi ja seesmise pingega.”

Trio ’95 tegutseb alates 2003. aastast, kui Robert Traksmann, Marcel Johannes Kits ja Rasmus Andreas Raide olid veel klassivennad Tallinna muusikakeskkoolis. Kõrgema hariduse omandasid muusikud Saksamaal Berliinis ja Karlsruhes. Kõrgetasemeline ansambel on saavutanud I koha rahvusvahelisel Ilmari Hännikäineni nimelisel kammermuusika konkursil Soomes (2020) ning I preemia koos arvukate eripreemiatega rahvusvahelisel kammermuusika konkursil “Tallinn 2021”; kollektiiv on pälvinud ka Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia (2020). Uhkete eestlastena väärtustab kolmik kõrgelt Eesti muusikat: 2022. aasta Eesti Muusika Päevadeks kirjutavad triole värsked teosed Liisa Hõbepappel, Ülo Krigul ja Rein Rannap, eesti muusika klassikast kõlab Ester Mägi trio.

Kontserdist teeb otseülekande Klassikaraadio.

×