Pimekontserdil “Hämarad alleed” sai kuulda Taavi Kerikmäe ning Helena Tulve teoseid

Foto: Rene Jakobson

8. aprillil 2017 Eesti Muusika Päevade raames toimunud erakordsel ruumilis-akustilisel kogemusel põhineval pimekontserdil sai kuulda nii improvisatsiooni, Taavi Kerimäe elektroonilist 4-kanalilist kompositsiooni fonogrammile “Võnked ja võnkumised 2” kui ka 6-liikmelise ansambli Ansambel U: ettekandes Helena Tulve komponeeritud heliteost “Maa süda”. Mõlemad kontserdiseansid olid piiratud kohtadega ning välja müüdud.

Kontseptsioon: Taavi Kerikmäe

U:
Tarmo Johannes (flöödid)
Helena Tuuling (klarnetid)
Merje Roomere (viiul)
Levi-Danel Mägila (tšello)
Taavi Kerikmäe (klaver, elektroonika)
Vambola Krigul (löökpillid)

Le Quan Ninh (löökpillid, Prantsusmaa)
Tammo Sumera (sound)

Kaastegevad:
Riina Ausma, Mari-Liis Eskusson, Laura Kvelstein, Ruta Ronja Pakalne, Mari-Liis Pruul, Marie Pullerits, Tatjana Romanova, Ekaterina Soorsk, Silver Soorsk, Jaan Ulst, Maria Uppin

KAVA

Improvisatsioon
Le Quan Ninh (löökpillid), Taavi Kerikmäe (elektroonika)

Taavi Kerikmäe (1976)
“Võnked ja võnkumised 2”, kompositsioon neljakanalilisele fonogrammile (2015)

Helena Tulve (1972)
“Maa süda” klaverile ja ansamblile (2017, esiettekanne)
U:

Koostöös Kultuurikatla ja Põhja-Eesti Pimedate Ühinguga

Teoses “Võnked ja võnkumised 2” olen uurinud võnkumisi nii helikõrguslikus, helitugevuse kui ka heli ruumilise paiknevuse osas. Mind on huvitanud võnke kui tasakaaluasendist irdumise fenomen, mis omakorda oma liikumises vabastab energialaine. Võnke idee on ka teose vormilahenduse aluseks.
Helisünteesi seisukohalt huvitab mind töötamine akustiliste ja elektroonilist päritolu helide piirimail. Enamus loos kuuldavaid helisid on pärit akustilisest feedback-süsteemist, kus koos Igor Zubkoviga eritellimusel välja töötatud elektromagnetitest koosneva seadmega tekitatakse akustilises klaveris n-ö tagasisideheli (feedback). Heli võimendub läbi klaveri resoneerivate osade, kõlalaua ja keelte, ja seega tekib n-ö akustiline helisüntees. Puidu- ja metallipinnad lisavad võnkudes helile omalaadsed akustilised filtrid.
(Taavi Kerikmäe)

Maa süda” kammeransamblile on 2014. aastal klaverile ja orkestrile kirjutatud teose “Südamaa” aluseks olnud materjali teine lugemine. Selles on muutunud aine konsistents, tihedus, rõhk, gravitatsiooni jõu- ja hõõrdejooned, drastiliselt erineb temperatuur. Nähtavus puudub, vaatlemisvõimalus jääb. See rännak on ette võetud ansambli U: initsiatiivil.
(Helena Tulve)